Štampi, izgleda, stvarno odzvonilo?!
London: Milan
Dinić
(Od stalnog
dopisnika)
Triniti Miror je
najveći izdavač štampe u Velikoj Britaniji – zemlji koja je za štampu i medije
ono što je Italija za modu, ili Nemačka za automobile.
Međutim, i kada
najveći od najvećih u štampi saopšti da nakon veoma kratkog perioda izlaženja
gasi list u čiju pripremu i izlaženje je uloženo mnogo struke i novca, onda se čini
da štampani mediji, izgleda, nemaju više budućnost.
Barem kada je reč
o dnevnoj štampi.
Svega dva meseca
posle pokretanja – „Novi dan“, dnevni list
koji je zamišljen kao zamena nedavno ugašenom „Indipendentu“, ali i kao novine
koje će privući pažnju ženskih čitalaca – ugašen je.
„Fajnenšl tajms“
je ovaj događaj okarakterisao kao „iznenadni kraj ambicioznog pokušaja opiranja
opadanju britanske novinske industrije“.
Samo što je
Triniti Miror objavio da gasi „Novi dan“,
vrednost kompanije na berzi je skočila za šest odsto. Deluje izopačeno da kada
novinska kompanija objavi da gasi jedan list akcije joj skaču, umesto da bude
obrnuto?! Možda je u samoj toj perverznoj činjenici zapečaćena sudbina štampe u
novom dobu.
Generalni
direktor „Novog dana“, Sajmon Foks, na sastanku deoničara ukazao je na
studiozna istraživanja koja su prethodila odluci da se pokrene novi list, a
koja su pokazala da na britanskom tržištu ima prostora za list koji bi bio
politički neutralan i više okrenut ženama.
„Ipak, vraćanje čitalaca
sa internet izdanja nazad na štampano pokazalo se težim nego što se očekivalo“.
Od samog početka
izlaženja „Novog dana“ stručnjaci su bili veoma skeptični. To je bio prvi
dnevni list koji je u Britaniji pokrenut posle 30 godina i to odmah nakon što
je „Indipendent“ ugašen (što je bio prvi slučaj u Britaniji da jedan list koji
ima nacionalnu pokrivenost više ne izlazi).
Ipak, malo ljudi
je očekivalo da će Triniti Miror ovako brzo odustati od novog dnevnog lista.
„Novi dan“ zamišljen je kao politički neutralno štivo,
koje će ozbiljno ali sažeto – sa dosta slika i ilustracija – čitaocima dati
sliku o ključnim informacijama za taj dan. Štampan na 40 stranica, na
najkvalitetnijem papiru za dnevne novine, po ceni od 50 penija (75 dinara) list
je direktno ciljao na žensku publiku i imao je dizajn poput magazina.
Kritičari tvrde
da je Triniti Miror precenio spremnost tržišta za ovakav list.
Suprotno tome
stoje tvrdnje da Triniti Miror nije dovoljno novca uložio u reklamu samog
lista.
Autor ovih
redova je sam u nekoliko navrata kupio primerke „Novog dana“ (uključujući prvi
i poslednji) i, kao neko ko je i profesionalno i lično zainteresovan za budućnost
štampe, mogu da kažem da je samim prelistavanjem ovog lista bilo upitno kakvu će
budućnost imati.
Dizajn je bio
fantastičan što je, čini se, pomalo i sputavalo čitaoca da se fokusira na
sadržaj. Tekstovi su bili relativno kratki ali, pored pružanja osnovne
informacije – koju svako ko se kreće među ludima već ima, bilo tako što je čuo
od nekoga ili na radio stanici, video na TV ili usputno pročitao na internetu –
sve ostalo što se nalazilo u tekstu bila je neka vrsta suvoparne humoreske i
izlišno ređanje informacija koje, premda korisne, nisu naročito zanimljive.
Prema strukturi
tema koje su dominirale – život, zdravlje, vaspitanje, deca – bilo je očito da
su žene ciljna publika.
Tiraž lista
nikada nije javno saopšten (inače, u Britaniji su tiraži novina poznati i javno
dostupni) ali je navodno iznosio 40.000 primeraka što je svakako daleko ispod
potrebe da se pokriju troškovi.
Poređenja radi,
kada je ugašen, tiraž „Indipendenta“ iznosio je 55,000 primeraka. (Britanija
ima 65 miliona stanovnika, a najtiražniji list je tabloid „San“ sa oko 1,8
miliona štampanih primeraka.
U Srbiji (bez
KiM), sa 7,1 miliona stanovnika, najtiražniji dnevni listovi su „Kurir“, „Blic“
i „Novosti“ kojima se tiraž kreće oko 100,000 primeraka (kada se uzme prosek
vikend izdanja i izdanja radnim danima).
Kada se prenese
na srpsko tržište, tiraž „Novog dana“ iznosio bi 2,300 primeraka).
U zemlji koja je
sinonim za štampu, koja je domovina čuvenim svetskim listovima kao što su
„Tajms“, „Fajnenšl Tajms“, „Gardijan“, „Dejli Telegraf“…, kriza štampe je sve
više očita.
Od 2000. prodaja
štampe se prepolovila i iznosi tek nešto manje od osam miliona primeraka dnevno
(u Srbiji, prema podacima iz 2014, ukupno se proda 400,000 dnevnih novina
dnevno).
Ekspanzija
interneta i uređaja koji imaju pristup internetu učinilo je da je u Britaniji
prihod od oglašavanja više opao od tiraža.
Samo ove godine,
u odnosu na prethodnu, oglašavanje u štampi se smanjilo za 16 procenata.
Jedna od velikih
vrlina Engleza je u tome što uvek na vreme umeju da odustanu od nečega i da od
gubitka naprave korist.
Pretvaranje
kolonijalne imperije (koju su krvavo vojnički držali) u Komonvelt (kojim
kulturno rukovode i ekonomski dominiraju) najbolji je primer. Zato možda i u
štampi, gde su, poput kolonijalizma, bili svetski prvaci, treba pratiti šta i
kako rade.
Prema tome, ako
su pokrenuli jedan dnevni list i posle samo dva meseca odlučili da ga ugase – čini
se da je štampi, zaista, odzvonilo…
Pošto ovim
brojem obeležavamo 20 godina od kako se prvi broj „Svedoka“ (3. maja 1996)
našao pred čitaocima, smatrali smo značajnim da se jedan od tekstova bavi i
sudbinom štampe i damo osvrt na stanje u našoj branši o kome čitaoci (s pravom)
malo znaju i malo ih interesuje, ali koje svakako utiče na ono što vidite i pročitate
u novinama.
Ne usuđujemo se
da predviđamo kako ćemo mi proći u „sukobu“ sa internetom.
Uostalom, verujemo da Vi koji čitate ovaj članak držeći
novine u ruci i sami imate svoje viđenje i slutnje o tome kako danas izgledaju
mediji, novine i novinarstvo uopšte i da sami oko sebe vidite u kom pravcu sve
ide...
Нема коментара:
Постави коментар